عدالت گسترى در حكومت مهدوى

به وبلاگ خودتون خوش اومدید.لطفابانظراتتون بنده رودرارائه خدمات یاری کنید. شرکت در نظرسنجی یادتون نره.


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
با سلام .اینجانب هادی نفری نویسنده این وبلاگ ،از شما کاربر عزیز که هم اکنون در این وبلاگ حضور دارید خواهشمندم در مورد موضوعاتی که در صفحه اصلی ذکر شده ، برای من مطلب ارسال کنید تا در اسرع وقت برای استفاده عموم در وبلاگ قرار دهم . با تشکر آدرس:mhadn1367@gmail.com hadinafari1367@yahoo.com
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



سطح مطالب هادی نت رو در چه حدی میبینید؟ و اینکه چه موضوعی توجه شما رو بیشتر جلب میکنه؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 2888
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1


عدالت گسترى در حكومت مهدوى
نویسنده : هادی
تاریخ : چهار شنبه 10 خرداد 1391

امنيت، يكى از شاخصه‏هاى حكومت مهدوى
 

يكى از ويژگى‏هاى حكومت حضرت مهدى(عج)، برقرارى صلح و امنيت است، همان‏گونه كه امام حسن مجتبى7 در حديثى مى‏فرمايد:
»در دوران سلطنت و دوران فرمان‏روايى او، درندگان با يكديگر آشتى مى‏كنند«.
(طبرسى، احتجاج، ج 2، ص 291)
افزون بر روايت‏ها، در بسيارى از كتاب‏هاى آسمانى هم بر اين امر تصريح شده است، براى مثال در كتاب اشعياى نبى آمده است:
مسكينان را به عدالت داورى خواهد كرد، براى مظلومان زمين به راستى حكم خواهد كرد، گرگ با بره سكونت خواهد كرد و پلنگ با بزغاله خواهد خوابيد و گوساله پروارى و شير با هم و طفل كوچك، آنها را خواهد راند. در تمام كوه مقدس من، ضرر و فسادى نخواهند كرد، زيرا جهان از معرفت خداوند پر خواهد شد.
(»عهد عتيق« اشعياى نبى، فصل 11، بند 1 - 10)
نبى مكرم اسلام در بيانى كوتاه، امنيت و آرامش را اين‏گونه نشان مى‏دهد:
»زنى بر هودجى نشسته، از حجاز تا عراق در كمال آسايش طى طريق مى‏كند و از چيزى نمى‏هراسد«.
(كنزالعمال، ج 14، ص 572)
و امام باقر7 در فرازى ديگر مى‏فرمايد: »حتى لا يُرى اَثَرٌ مِنَ الظلم؛ تا جايى كه ديگر نشانى از ظلم ديده نمى‏شود«.
(طبرسى، تفسير مجمع البيان، ج 7، ص 88)
امام صادق7 نيز گستره عدل مهدوى را در جمله‏اى بسيار زيبا اين‏گونه بيان مى‏كند: »به خدا سوگند! عدالت او در داخل خانه‏هايشان به آنها مى‏رسد، همان‏گونه كه سرما و گرما به داخل خانه‏هايشان نفوذ مى‏كند«.
(نعمانى، الغيبة، ص 297)
اينها اندكى از بسيار و قطره‏اى از درياى روايت‏هاى وارد شده از امامان نور است درباره گستره عدلِ تنها بازمانده حجج الهى و تنها ذخيره پروردگار براى نمايش عدل و داد بر فراز پهن دشت جهان.

عدالت فراگير مهدوى
 

با ظهور مهدى(عج) عدالت و امنيت، فرجامى خوش مى‏يابد. امام على7 درباره عدالت گسترى و ايمنى عصر ظهور و سرشارى آن دوره از اين بركت‏ها، مى‏فرمايد:
اگر به تحقيق قائم ما قيام كند، به واسطه ولايت و عدالت او، آسمان آن‏چنان كه بايد ببارد مى‏بارد و زمين نيز رستنى‏هايش را بيرون مى‏دهد و كينه از دل‏هاى بندگان زدوده مى‏شود و ميان دد و دام آشتى برقرار مى‏شود، به گونه‏اى كه يك زن ميان عراق و شام پياده خواهد رفت و آسيبى نخواهد ديد و هر جا قدم مى‏گذارد، همه سبزه و رستنى است.
(تحف العقول، ص 110)
از اين دسته روايات‏ها برمى‏آيد كه در حكومت مهدى(عج)، عدالت فراگير است و همه بهره‏هاى آسمان و زمين بدون تبعيض نصيب همگان خواهد شد، همان‏گونه كه امام حسين7 در فرازى مهم مى‏فرمايد: »هنگامى كه قائم قيام مى‏كند، عدل گسترده مى‏شود و اين گستردگى عدالت، نيكوكار و فاجر را دربرمى‏گيرد«.
(بحارالانوار، ج 27، روايت 24، ص 90)
از ديگر نشانه‏هاى بى‏نظير حكومت مهدوى، تقسيم درست و برابر بيت‏المال و اموال مشترك عمومى است، چنان‏كه امام باقر7 فرموده است:
وقتى قائم اهل بيت قيام كند، [بيت المال] را با مساوات تقسيم مى‏كند و نسبت به شهروندان عدل مى‏ورزد. پس هر كس او را اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده است و سركشى نسبت به او، همانند سركشى و گناه نسبت به خداست.
(همان، ج 52، روايت 103، ص 350)
بديهى است كه عدالت گسترى حضرت مهدى(عج) خود، زمينه‏ساز تقويت و پايندگى مشروعيت حكومت ايشان خواهد بود و دل‏هاى بيشتر مردم را جذب خواهد كرد. پيامبر گرامى اسلام در اين‏باره روايت مى‏كند:
»وى زمين را از عدل و قسط پر مى‏كند، همان‏گونه كه از ستم و جفاكارى پر شده بود. هم، ساكنان آسمان و هم، ساكنان زمين از او خشودند«.
(همان، ج 1، ح 11، ص 591)
عدالت و امنيت، همواره از آرزوهاى ديرينه ساكنان زمين و سرلوحه دعوت انبيا و اولياى الهى بوده است كه سرانجام، امام عصر(عج) اين نهضت را به اذن خداوند با خوشى به پايان خواهند برد و فرد فرد آدميان بدون هيچ‏گونه تبعيض و گزينشى، طعم شيرين عدالت و امنيت مهدوى را خواهند چشيد. آسمان‏ها و زمين نيز با پيشه كردن عدالت، همه نعمت‏هاى خود را در اختيار بشر قرار مى‏دهند و ترس و ناامنى و بى‏عدالتى، جاى خود را به آرامش و عدل خواهد داد. عدالت مهدوى حكم مى‏كند كه ملاك گزينش كارگزاران نيز شايستگى و كاردانى آنها باشد.

فقرزدايى در حكومت مهدوى
 

اسلام با پذيرش كامل »معيار نياز« كه مبتنى بر حق زندگى براى همگان است، تداوم فقر را تحمل نمى‏كند و با آن به شدت مبارزه مى‏كند. يكى از نگرانى‏هاى بزرگ اولياى الهى، پيامبر گرامى اسلام و اميرمؤمنان على7، در تمامى لحظه‏هاى زندگى‏شان اين بود كه فقر و نابرابرى را از چهره افراد جامعه بزدايند و از راه كسب و كار آبرومندانه و به كارگيرى سياست‏هاى صحيح اقتصادى، درآمدى كافى و حلال براى مردم فراهم شود.
حكومت حق، شرايطى را ايجاد مى‏كند كه در آن، مردم كمترين امكانات اساسى زندگى را داشته باشند و براى همه كسانى كه جوياى كارند، امكان كار فراهم باشد و افرادى هم كه درآمد كافى ندارند يا به هر علتى نمى‏توانند كار كنند، درآمدى به اندازه نيازشان دريافت كنند.
امام على7 در دوران حكومت كوتاه خود، دست كم در كوفه جزئى‏ترين امكانات اساسى را براى عموم مردم تأمين كرد، چنان كه خود مى‏فرمود:
»كسى در كوفه نيست كه در رفاه به سر نبرد، حتى پايين‏ترين افراد نان گندم مى‏خورد، سرپناه دارد و از آب گوارا مى‏نوشد«.
(همان، ج 40، ص 327)
امام زمان(عج) نيز پس از امامان معصوم: در زدودن فقر مى‏كوشد و نه تنها فقر را كاهش مى‏دهد، بلكه به حذف كامل آن توفيق مى‏يابد. از يك سو سرمايه‏هاى مادى فزونى مى‏يابد و رشد اقتصادىِ پايدار پديد مى‏آيد و از دگر سو اين امكانات، عادلانه توزيع مى‏شود و فشار و ستم سودجويان زياده‏خواه از بين مى‏رود. سرانجام، مردم نيز سرشار از روحى الهى و آراسته به اخلاق و معرفت و تقوا مى‏شوند، چنان‏كه دامنه حرص و آز كه سرچشمه گناهانى چون تكاثر و بخل و احتكار و تنازع است، برچيده مى‏شود.
از پيامبر اكرم6 روايت است: »در زمان مهدى(عج) مال خرمن مى‏شود، هر كس نزد مهدى آيد و گويد به من مالى ده! مهدى بى‏درنگ بگويد بگير«.
(بحارالانوار، ج 51، ص 88)
و اينكه خود مردم هم نيازهاى يكديگر را با جان و دل برآورده مى‏كنند. از امام باقر7 در اين‏باره سخنى هست كه:
هنگامى كه قائم7 قيام كند، رفاقت و دوستى خالصانه (در ميان مردم) رايج مى‏شود. اگر مردى دست در جيب برادرش فرو بَرَد و به اندازه نيازش بردارد، برادرش او را منع نمى‏كند.
(همان، ج 52، ص 372)

عزل و طرد كارگزاران ناصالح
 

منش رفتارى اميرالمؤمنين على7 با كارگزاران خود، از نمونه‏هاى عالى تأكيد عملى امامان معصوم بر لزوم عدالت‏گسترى كارگزار است. برخوردهاى آموزنده حضرت با برخى از كارگزاران خطاكار حتى در خطاهاى كوچك، از نمونه‏هاى شايان ذكر در سيره ايشان است، براى مثال مى‏توان به نامه توبيخ‏آميز آن حضرت به عثمان بن حنيف، والى بصره به خاطر شركت در مجلس ميهمانى يكى از اشراف بصره اشاره كرد.
(نك: نهج‏البلاغه، نامه 53)
اين‏گونه دقت و بررسى در عملكرد كارگزاران، از عدالت و سلامت فكرى و عملى حكومت حكايت دارد.
درباره كارگزاران حكومت حضرت حجت7 پس از ظهور نيز اوصافى در برخى روايت‏ها آمده است كه هم نشان از عدالت و تقواى كم‏نظير آنان دارد و هم از صلاحيت و تلاش و استقامت آنان سخن مى‏گويد.
امام سجاد7 درباره ياوران و كارگزاران حضرت حجت مى‏فرمايد:
هنگامى كه قائم ما قيام كند، خداوند از دل‏هاى شيعيان ما دفع آفت كند و دل‏هايشان را چون پاره‏هاى آهن كند و قوّت يك تن از آنان را همچون قوّت چهل مرد سازد و آنان حاكمان الهى بر روى زمين باشند.
(بحارالانوار، ج 52، ص 317)
امام صادق7 نيز در توصيف آنان فرموده است:
همانا يكى از آنان، قوّت چهل مرد دارد و قلبش از پاره‏هاى آهن محكم‏تر است. اگر بر كوه‏هاى آهن عبور كنند، آنها را (مى‏توانند از جاى كنند) و شمشيرها را رها نسازد، جز با رضاى الهى.
(همان، ص 327)
عدالت گرايى در عزل و نصب كارگزاران مهدوى در عصر غيبت صغرا را، از بررسى نوع برخورد آن حضرت با برخى از مسئولان حكومتى كه كجروى را پيشه كارهايشان ساختند، مى‏توان دريافت. براى نمونه، اين روايت كاملاً گوياى اين مطلب است:
ابوجعفر محمد بن على شلمغانى، معروف به ابن ابى الغراقى به عنوان دستيار سومين سفير ناحيه مقدسه - حسين بن‏روح نوبختى - مشغول فعاليت بود. ايشان به ويژه در دوره اختفا و استتار حسين بن‏روح، نقش اصلى را به عنوان جانشين وى ايفا مى‏كرد و شيعيان به او مراجعه مى‏كردند. ولى شلمغانى با وجود اين سابقه مهم و نيز جايگاه علمى‏اش، راه انحراف در پيش گرفت و اين امر نه تنها به عزل و طرد وى انجاميد، بلكه سرانجام به صدور لعن او از سوى ناحيه مقدسه منجر شد.
(الغيبة، صص 183، 239، 248 و 251)

عدالت اقتصادى در حكومت مهدوى
 

اجراى عدالت اقتصادى به عوامل گوناگونى بستگى دارد كه از مهم‏ترين آنها، عدالت در بخش توليد و توزيع است. از نشانه‏هاى اين‏گونه عدالت در دولت مهدى(عج)، اين است كه امكانات توليد به طور يكسان در اختيار همگان است و هر فرد مى‏تواند از نعمت‏ها و موقعيت‏هاى طبيعى براى توليد مفيد بهره بگيرد.
بدين ترتيب، افراد بسيارى به حرفه سالم روى مى‏آورند و هر كس به اندازه همت و توان خود فرصت رشد و پيشرفت مى‏يابد. البته اين همه به منظور رفع نيازهاى واقعى جامعه است، يعنى توليد در مسير خواست‏ها و نيازهاى اجتماع. بنابراين، هم توليد كنندگان بهره‏مند مى‏شوند و هم عموم جامعه به رشد و رفاه اقتصادى مى‏رسند.
در عين حال، از عوامل مهم ظلم‏هاى اقتصادى، بى‏عدالتى در زمينه توزيع است. تقسيم ثروت ملى به صورت نابرابر و غيرمنطقى، شكاف طبقاتى گسترده‏اى را ميان درآمدها ايجاد مى‏كند. از اين‏رو، تأثير عدالت مهدوى بر عرصه اقتصادى، تقسيم اموال عمومى به شكل مساوى در ميان مردم است. پيامبر اكرم6 مى‏فرمايد:
به مهدى بشارتتان مى‏دهم، او در ميان امت من برانگيخته مى‏شود و ساكنان آسمان و زمين از او خشنود خواهند بود. او اموال را به درستى تقسيم مى‏كند. مردى پرسيد: مقصود چيست؟ فرمود: [بيت‏المال] به شكل مساوى ميان مردم تقسيم مى‏كند.
(بحارالانوار، ج 51، ص 81)
امام باقر7 در روايتى فرموده است: »آن حضرت (اموال را) برابر تقسيم مى‏كند و ميان همه مردم با نيكوكار و بدكار به عدالت رفتار مى‏كند«.
(همان، ص 29)
از پى‏آمدهاى عدالت اقتصادى در جامعه مهدوى، بهره‏مندى همه افراد جامعه از يك زندگى مادى مطلوب و آبرومندانه است، به گونه‏اى كه افراد نيازى به درخواست مال از ديگران نداشته‏باشند.
زندگى در اين سطح از رفاه، همراه با رشد عقلانى و پاكى درون و ريشه‏كنى صفات رذيله‏اى چون حرص و طمع از دل و جان انسان‏ها، همان حيات طيب است كه خداوند مى‏خواهد. زندگى‏اى كه در ساحت آن، رشد و تعالى معنوى مردم بهتر و سريع‏تر باشد. امام صادق7 درباره برخوردارى مردم از اين سطحِ زندگى مى‏فرمايد:
هنگام قيام قائم ما، زمين با نور خدايى روشن شود و شما به جست و جوى اشخاصى برمى‏آييد كه مال يا زكات بگيرند و كسى را نمى‏يابيد كه از شما بپذيرد و مردمان همه به فضل الهى بى‏نيازگردند.
(همان، ج 52، ص 337)

عدالت قضايى در حكومت مهدوى
 

در تمامى جوامع بشرى، امر قضاوت جايگاهى ويژه دارد. شاهرگ حيات اين دستگاه، اجراى عدالت در آن است. دادگسترى نيز تنها براى گسترش عدل و داد تأسيس شده است.
در عصر حاكميت مهدى(عج)، عدالت در همه زواياى زندگى اجتماعى جريان مى‏يابد. اين عدالت به دستگاه‏هاى قضايى هم نفوذ مى‏كند و جريان دادرسى را بر اساس حق و عدل تنظيم خواهد كرد. از برخى روايت‏ها چنين برمى‏آيد كه امام مهدى(عج) در قضاوت، مانند جد بزرگوارش اميرالمؤمنين على7 عمل مى‏كند و براى گرفتن بى‏كم و كاست حقوق مردم اصرار دارد؛ حتى اگر حق كسى زير دندان ديگرى باشد، از زير دندان آن غاصب بيرون مى‏كشد و به صاحب حق بازمى‏گرداند.
(منتخب الاثر، ج 2، ص 332)
در زمان حكومت آن دادگستر جهان، چنان عدالت مهدوى همگانى مى‏شود كه مردگان آرزو مى‏كنند كه به زندگى بازگردند و از بركات عدالت او بهره‏مند شوند.
(همان، ص 65)
امام صادق7 درباره عدالت قضايى در دولت مهدوى مى‏فرمايد:
دنيا به پايان نخواهد رسيد تا آنكه مردى از خاندان من ظهور كند. وى به شيوه داوود7 حكم خواهد كرد بينه نخواهد خواست و به هر كس حقش را اعطا خواهد كرد.
(بحارالانوار، ج 52، ص 338)
ره‏آورد چنين داورى عادلانه اين است كه حتى اگر مظلومى نتواند براى اثبات حق خود به شاهد و گواهى دست يابد، به سبب اين گونه قضاوت به حق خود خواهد رسيد.

در انتظار عدالت مهدوى
 

حضرت مهدى(عج) كارگزاران ناشايست قضايى را بركنار مى‏كند و آنان را كه سيرت پسنديده دارند، به كار مى‏گمارد. شيوه مديريتى ايشان در بركنارى عمال ادارى، همانند سيره امام على7 است. در جامعه مهدوى هيچ‏گونه نيرنگ بازى وجود ندارد و سيره كارگزاران او بر مدار عدل و قوانين عادلانه خواهد بود.
امام مهدى(عج) پس از ظهورش خود، عادلانه حكم مى‏كند و جامعه حكومتى خود را با فرهنگ عدالت پايه‏ريزى خواهد كرد. در اين جامعه، عدالت، معيار و ملاك سنجش همه چيز است و همگان بايد خود را با معيار عدالت مهدوى بسنجند و راه صحيح عدل و سعادت را انتخاب كنند تا ظلم و تبعيض به كلى از جامعه برچيده شود.
عدل موعود، در دعاى امام رضا7 براى صاحب الامر، به گونه‏اى بسيار زيبا تصوير شده‏است:
خدايا با قيام او ظلم و ستم را نابود ساز و بميران و عدالت را ظاهر ساز و بر فراز آور، با قيام او دين محض الهى را جلوه‏گر كن كه از هر كژى و بدعتى بركنار و پاكيزه است. خدايا با نور عدالت او ظلمت‏هاى تو در توى ستمگران را برملا كن و آتش كفر با حلاوت عدالت او خاموش‏گردان.
(الطوسى، مصباح المجتهد، ص 409)
به راستى كه نام زيباى اباصالح، حلاوت‏بخش كام دل‏هاست و شميم عدل را در رواق جان‏ها مى‏افشاند. امروز نگاهمان را فرش راهشان ساخته‏ايم تا مگر آن عدالت‏گستر منتظر از راه برسد و قسط و عدل را تحفه جهانيان منتظر سازد و ما همچنان در انتظار طلوعى نشسته‏ايم كه در آن، جهان را زير پر و بال عدالت و رحمت خويش خواهد گرفت. ان شاء اللَّه.



|
امتیاز مطلب : 93
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

[Comment_Gavator]
ya zahra در تاریخ : 1391/5/23/1 - - گفته است :
[Comment_Content]


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آنتی فراماسون و آدرس hadinet.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 16
:: کل نظرات : 49

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 34

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 3
:: بازدید ماه : 196
:: بازدید سال : 628
:: بازدید کلی : 2888

RSS

Powered By
loxblog.Com